IRIS Energi

IRIS har lange tradisjoner for å kommersialisere forskningen vår. IRIS Energi har et stort og sterkt fagmiljø innenfor boring og brønn. Kommersialiseringen av DrillTronicsTM fortsatte i 2015. Teknologien er utviklet ved IRIS over et par tiår og kommersialisert gjennom Sekal AS, der IRIS er største aksjonær. Det er bevist betydelige kostnadsbesparelser med bruk av DrillTronicsTM. SFI-forskningssenteret vårt DrillWell har sterk tilknytning til leverandørindustri som kan bringe teknologi utviklet i senteret ut i markedet. Samarbeidet med industrien og Sekal fører til ytterligere innovasjon. I 2015 ble det for eksempel utviklet mer nøyaktig måleteknologi og avanserte modeller innenfor boring. Arbeidet med kommersialisering vil bli fortsatt være svært viktig for DrillWell.

I Det Nasjonale IOR-senteret er også forskningen kommet så langt at det vurderes patenter etter fullskalatester på Ullrigg og mulige kommersialiseringsløp for programvarepakker utviklet i senteret. Dette er kommersialisering som vil bli gjennomført med partnere i senteret.
kristin margrethe flornes 1
Kristin Margrethe Flornes